Pravidla piškvorek

Gomoku, aneb profesionální verze piškvorek, patří v České republice mezi nejpopulárnější strategické deskové hry pro dva hráče, kteří se pravidelně střídají v pokládání svých kamenů. Každý hráč má za úkol vytvořit nepřerušenou řadu 5 svých kamenů v jakémkoli směru. Gomoku se hraje s černými a bílými Go kameny na dřevěných deskách s rozměry 15x15 průsečíků.

Piškvorky hrají děti od základní školy a postupně se propracovávají ke komplikovanějším verzím této hry. Proč ale vznikla potřeba přidat komplikovanější verze k normálním piškvorkám? Počítačová analýza totiž dokázala, že, za předpokladu perfektní hry obou hráčů, začínající hráč nikdy neprohraje. To platí při klasickém zahájení hry, kdy se hráči pravidelně střídají po jednom tahu. Tyto postupy jsou zde popsány v sekci Surewiny. Aby se výhoda začínajícího hráče snížila, vymyslelo se několik přídavných pravidel, která dávají oběma hráčům stejnou šanci na výhru.

Tato přídavná pravidla jsou vlastně omezením možností začínajícího hráče. Nejprve vzniklo pravidlo PRO, ale i zde se nacházely postupy k jisté výhře. To dalo vzniknot pravidlu SWAP. Protože zde není omezení, kam položit první tři kameny, začala vznikat tak zvaná schémata. Promyšlené rozestavení kamenů s nejčastěji jednou dlouhou cestou k výhře, třeba až na 20-30 tahů, která je ze začátku z hlavy nerozluštitelná. Ukázku těchto schémat najdete v sekci Rozbory zahájení. Bylo tedy potřeba najít opatření, které by dalo šanci i talentovaným hráčům bez znalosti teorie. Přišel SWAP2, který je dnes jediným použitelným pravidlem pro gomoku na profesionální úrovni a používá se na všech oficiálních turnajích v České republice i na Mistrovstvích Evropy či Světa.

PRO

Zahájení hry, při kterém se první (černý) kámen pokládá přesně doprostřed hrací desky. Druhý hráč musí svůj bílý kámen položit hned těsně prvního kamene (má tedy maximálně 8 možností). Třetí kámen se pokládá o 3 a více polí od středu. Vyhrává pouze 5 kamenů v řadě. Šest a více kamenů jedné barvy v řadě nekončí hru, pokračuje se normálně dál.

PRO

SWAP

Zahájení při kterém začínající hráč rozestaví kdekoli po desce první tři kameny (černý, bílý a černý) a jeho soupeř si následně vybere, za jakou barvu kamenů chce hrát. Proto si začínající hráč musí promyslet rozestavení kamenů tak, aby bylo co možná nejvyrovnanější. Vyhrává pouze 5 kamenů v řadě. Šest a více kamenů jedné barvy v řadě nekončí hru, pokračuje se normálně dál.

SWAP

SWAP2

Zahájení hry je rozšířením varianty SWAP. Začínající hráč rozestaví kdekoli po desce první tři kameny (černý, bílý a černý) a jeho soupeř si následně vybere, za jakou barvu kamenů chce hrát, nebo postaví další dva kameny (bílý a černý) a volbu barvy nechá na soupeři (začínajícím hráči). Ten tedy volí barvu, když je na desce postaveno pět kamenů. Vyhrává pouze 5 kamenů v řadě. Šest a více kamenů jedné barvy v řadě nekončí hru, pokračuje se normálně dál.

SWAP2

Hrací deska a kameny

  • materiál bývá často dřevo, koženka
  • oficiální rozměr desky je 15x15 polí
  • kameny bývají umělohmotné nebo skleněné
  • barva kamenů je černá a bílá
  • kameny se pokládají správně na průsečíky (ne do políček)

Časový limit a konec hry

  • čas se měří šachovými hodinami
  • nejčastěji se na turnajích dává 40 min na hru pro každého hráče
  • remíza nastane, když se hráči domluví a nebo svými kameny zaplní celou hrací desku
  • vyhrává hráč, který dříve vytvoří nepřerušenou řadu svých 5 kamenů v jakémkoli směru